مقالات

با اینتراکتیو فیزیک جهان فیزیک را دوباره کشف کنید

با اینتر اکتیو فیزیک جهان فیزیک را دوباره کشف کنید

فعالیت هاي آزمایشگاهی یکی از ارکان اصلی آموزش علوم تجربی به شمار می آید و موجب رشد دانش، مهارت و نگرش هاي علمی دانش آموزان می شود. تدریس علوم به طور کلی مبتنی بر مفاهیم، آزمایش ها و مشاهدات می باشد که باید بخشی از کلاس درس به آنها اختصاص یابد تا دانش آموزان بتوانند این مفاهیم را در ذهن خود تجسم کنند. در کنار آزمایشگاه های واقعی فیزیک که در آن دانش آموزان به صورت فیزیکی دنیاي واقعی، مواد و لوازم عینی و محسوس را براي مشاهده و درك طبیعت یا دنیاي مادي اطراف خود استفاده می کنند، پیشرفت هاي اخیر در حوزه فناوری اطلاعات طی سه دهه ي اخیر دو مدل جدید از آزمایشگاه ها را ایجاد نموده است که عبارتند از آزمایشگاه هاي مجازي (شبیه سازی شده) که شبیه سازي از فرآیند یک آزمایشگاه واقعی هستند و آزمایشگاه هاي آنلاین (از راه دور) که بسترهایی هستند مبتنی بر اینترنت که دسترسی از راه دور به موقعیت هاي آزمایشگاهی را امکان پذیر می سازند.

اصطلاح محیط مجازي یا واقعیت مجازي اینگونه تعریف می شود که تصویري است تولید شده توسط کامپیوتر که این امکان را به کاربر می دهد چنین احساس کند به طور غیرفیزیکی در محیط حضور دارند و به تعامل با این محیط می پردازد. واقعیت مجازي و استفاده از شبیه سازي هاي کامپیوتري در آموزش فیزیک بسیاري از کج فهمی هاي یادگیرندگان را در رابطه با آن حوزه برطرف می کند. به علاوه، استفاده از شبیه سازي هاي مجازي براي دانشجویان جذاب بوده و آنها را به تمرکز بر یادگیري و ایجاد کندوکاوهای فعالانه جلب می کند.

نرم افزار شبیه ساز Interactive Physics یادگیرندگان را به دنیاي دیگري می برد. از مزایای شبیه ساز Interactive Physics مواردي نظیر تمرکز بر دنیاي فیزیکی، در دسترس بودن بازخورد فوري، سرعت و پویایی، تقویت مشارکت، کاهش فعالیت هاي پر زحمت و پر دردسر، درك موارد خاص و آشنا قبل از گذر به موارد کلی تر و انتزاعی، درگیر شدن دانش آموزان به طور فعال در اکتشاف و کاوش، قابلیت حمل، ایمنی بالا، کاهش هزینه، به حداقل رساندن میزان خطا، تقویت یا کاهش ابعاد زمانی و مکانی، قابلیت نمایش اطلاعات به صورت انعطاف پذیر، ایجاد درك شخصی از موضوع و در دسترس بودن مدل هاي مفید براي تشکیل مفاهیم می باشد. برنامه Interactive Physics نه تنها در دانش آموز انگیزه ایجاد می کند، بلکه آنها را با مراحل اکتشاف علم و روش علمی آشنا می نماید تا مطالب را از نو کشف و تجربه کنند.