مقالات

اینتراکتیو فیزیک (Interactive Physic) چیست؟

اینتراکتیو فیزیک (Interactive Physic) چیست؟

نرم‌افزار Interactive Physics که گاهی با نام مخفف IP نیز از آن یاد می‌شود، یک آزمایشگاه کاملا متحرک بر روی کامپیوتر است و با ترکیب رابط کاربری آسان و داشتن موتور فیزیکی قوی، قوانین اساسی فیزیک را شبیه‌سازی می‌کند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان آزمایش‌ها را تنها با ترسیم اجسام روی صفحه و ایجاد انیمیشن‌های جذاب شبیه‌سازی نمود.شبیه‌سازی با ترسیم اجسام به وسیله ماوس صورت می‌گیرد. تمامی اجسام از قبیل فنر، طناب، میله، دمپر، ابزارهای اندازه‌گیری و سایر اجسام در دسترس هستند.

کار با نرم‌افزار IPبسیار ساده است و به دانش برنامه‌نویسی نیازی ندارد. شبیه‌سازی بر اساس اینکه اجسام را چگونه در فضای کار قرار می‌دهید تعریف شده است. نیروی اصطکاک و کشش را می‌توان تغییر داد. اندازه نیروی گرانش را می‌توان تعیین نموده و یا در نظر نگرفت. می توانید حرکت سیارات را شبیه سازی کنید و … تقریبا هر کاراکتر و مشخصه فیزیکی از یک جسم را می‌توان کنترل نموده وبه کمک ابزارهای موجود در این نرم افزار آزمایش های جالبی طراحی کنید. در ضمن شما می توانید از آزمایش های مجازی که طراحی کرده اید فیلم نیز تهیه کنید و درحین اجرای شبیه‌سازی نیز، مقادیر فیزیکی مانند سرعت، شتاب، حرکت زاویه‌ای، انرژی جنبشی و نیروی اصطکاک را تغییر دهید.

نرم‌افزار این قابلیت را به شما می‌دهد که این مقادیر را در قالب اعداد، نمودار یا بردار متحرک نیز نمایش دهید.دلیل موفقیت این نرم‌افزار سادگی آن در عین دقت و قدرت است که تمام کاربران چه عادی و چه حرفه‌ای می‌توانند از آن بهره ببرند.لازم به ذکر است بیش از ۱۲۰۰۰ مدرسه در کل جهان از این نرم افزار برای آموزش فیزیک استفاده می کنند.